Automatyczna skrzynia – fakty i mity
2010-05-07 08:34:00Zarówno w Polsce jak i generalnie w całej Europie samochody wyposażone w automat należą nadal do mniejszości. W naszym kraju zwyczajnie idąc po ulicy i zaglądając przez szybę można „na oko" sporządzić szybką statystykę, że automaty to niecałe 10% wszystkich aut.
Ponieważ wśród młodych ludzi, którzy dopiero wkraczają w świat prowadzenia samochodów, temat techniki prowadzenia pojazdów jest bardzo popularny bardzo często można wychwycić kilka niezgodnych z prawdą mitów odnośnie automatycznych skrzyń biegów. Usilnie twierdzą oni, że ta forma przenoszenia napędu jest nieskuteczna, mniej ekonomiczna, zabiera moc i „to dla bab i starców". O ile dyskusja na temat tego co wymaga większych umiejętności jest otwarta o tyle mity dotyczące użytkowania i żywotności tych skrzyń są bardzo powszechne, a wygłaszają je na ogół ludzie, którzy nigdy samochodem z taką skrzynią się nie przejechali. Czas obalić kilka z nich:
1. Automaty więcej palą
Poniekąd jest to prawda, ponieważ wynika to z mechanizmu działania tej skrzyni. Jednak należy zwrócić uwagę na to czy użytkownik ręcznej skrzyni potrafi jeździć tak, aby rzeczywiście była to jazda ekonomiczna. Jeśli ktoś ma „ciężka nogę" to na wysokie spalanie nic mu nie pomoże. No, oczywiście poza zmianą stylu jazdy.
2. Automaty są bardziej awaryjne
Tego typu mity należy traktować z dystansem. Mamy na świecie mnóstwo koncernów, które produkują własne skrzynie i nie można ich oceniać jednakowo. Jedne skrzynie są bardzo dobre (przykładowo 4-biegowe automaty Mercedesa potrafiły przejechać milion kilometrów bez awarii) inne wypadają gorzej (głównie produkcji amerykańskiej czy francuskiej). Jeśli należycie się dba o skrzynię i regularnie zmienia specjalny olej to nic się nie powinno stać. No chyba, że mamy zamiar bardzo ostro traktować samochód - tutaj już rzeczywiście lepiej wybrać ręczną przekładnię.
3. Automaty odbierają moc
Zależy to od wykonania i zaprogramowania skrzyni. Owszem stare automaty są ślamazarne i mnie płynne od manualnych skrzyń biegów ale te najnowocześniejsze radzą sobie z utrzymywaniem mocy zdecydowanie lepiej. Także jaka firma taka skrzynia. Należy również wspomnieć o tym, że często mamy możliwość wybrania typu pracy skrzyni (np. sportowy) lub ręczną, sekwencyjną możliwość zmiany biegów bez pedału sprzęgła.
4. Automaty są dla kierowców o gorszych umiejętnościach
Tutaj należy zadać pytanie czy to jak dobrym jest się kierowcą należy traktować wyłącznie w kontekście ilości operacji wykonywanych podczas jazdy. W takim wypadku, owszem, ręczna skrzynia wymaga większego zaangażowania. Ale po to stworzono automatyczną skrzynię biegów, aby było łatwiej. Wielu zapomina, że przede wszystkim liczy się wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Także jeśli ktoś bardziej sobie ceni wygodę od pełnej kontroli nad napędem to automat to jak najbardziej uzasadniony wybór.
Jeszcze inną sprawą pozostaje to, że klasyczne automaty, oparte na działaniu przekładni hydrokinetycznej powoli odchodzą do lamusa na rzecz nowych, dwu-sprzegłowych skrzyń, którą pierwotnie wypuścił VW. Jest to zautomatyzowania, manualna przekładnia wyposażona we dwa sprzęgła. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety ręcznej skrzyni(rzeczywiście mniej pali a zmiana biegu trwa 0,3 sekundy) a do tego oferuje komfort prowadzenia automatycznej skrzyni. To kto wybierze jaką skrzynie pozostaje jego indywidualnym wyborem dopasowanym do wymagań i stylu jazdy. A wszyscy co krytykują automaty niech najpierw nimi pojeżdżą a potem wypracują opinię.
Wojciech Bagiński
(wojciech.baginski@dlastudenta.pl)